sunnuntai 10. huhtikuuta 2016

ELÄVIÄ KUVIA


Pour immortaliser sa grossesse, une artiste argentine photographie sa grossesse mois par mois. Elle a réalisé chaque mois un cliché de son bidon qui pousse jusqu'à la naissance de bébé.

Muinoin Helsingissä oli mahdollista nähdä leffoja useammassa pikkuteatterissa. Televisiostakin tuntui tulevan nykyistä paljon enemmän ranskalaisleffoja.

Kun elokuvissa on oikeasti aikakausi  - oli se sitten kuusi-, seitsemän-, kahdeksan- tai mitä tahansa kymmenlukua - se näkyy eikä yritä olla mitään jälkikäteen laastaroitua tai ei-kenenkäänaikaa...

Jälkikäteen, kerättyäni suosikkejani huomaan niitä yhdistävät tekijät: 1. Ne ovat tilallisia - niissä on ympäristö ja rakennuksia, jotka kiehtovat: Jotain modernia, jotain vanhaa, jotain jota ei ole perusamerikkalaisleffoissa. 2. Niissä on naisia, jotka ärsyttävät, mutta ovat sopivan itsenäisiä ja ulkonäöltään mieleenjääviä - ei "kauniita" - ja vastapainona parhaimmillaan miehiä, joissa on särmää mutta myös heikkoutta, inhimillisyyttä.



Jean-Luc Godard 

Tietenkin À bout de souffle, Pierrot le fou, Bande à part... lukemattomia loistavia leffoja. Kaikesta huolimatta oma ehdoton suosikkini on Le Mépris (1963): Siihen on kaksi syytä -  BB ja Villa Malaparte - kumpaakin on vain pakko katsoa...







Éric Rohmer

Jälleen monia yhä uudelleen katsomisen arvoisia: Pauline à la plage, L´ami de mon amie, Le genou de Claire...
Ehdoton kasariklassikko on Les Nuits de la pleine lune (1984) ja Pascale Ogier sen tähti, itse asiassa roolissaan varsin ärsyttävä egoisti, mutta juuri siksi niin kiinnostava. Sitä paitsi minä haluaisin itselleni sen mustan mekon, jossa on ne vetskariolkapäät...



François Truffaut

La Mariée était en noir (1968 ) on leffa jonka näin ensimmäistä kertaa joskus lapsena TV:stä... Silloin jo minuun teki vaikutuksen SE talo ja SE parveke...! Puhumattakaan Jeanne Moreausta.
La Nuit américaine (1973) - toinen balcon, mutta hyvin erilainen: Seiskytluvun kuvausryhmä ja pahviparveke... herkullinen kontrasti, joka on viety läpi elokuvan.
Vähän liian simppeli ollakseen klassikko, mutta silti kiehtova, aikakaudesta johtuen?





L´Homme de Rio (1964) hakkaa mennen tullen indianajonesit hauskuudellaan, vauhdikkuudellaan, kiitos Jean-Paul Belmondon mutta myös Brazil on ympäristönä aika käsittämätön ja Pariisistahan se kaikki alkoi... Eikä Françoise Dorléac ole ollenkaan huono taisteluparina. Tämän videon onnistuin tilaamaan netistä, oli pakko saada teinivuosien suosikki...




Les Amours imaginaires (2010) on kanadalaisen Xavier Dolanin ohjaama ja näyttelemä -  pitkästä aikaa oikeassa teatterissa nautittu (onneksi on Orion!) ranskankielinen leffa, joka jäi mieleen kiitos omaperäisen otteen - juuri niin pateettinen, melodramaattinen, visuaalinen, hengästyttävä... Kävimme katsomassa sen yhdessä MaNonin kanssa, hänelle se ei oikein auennut, ehkä joskus myöhemmin...



Agnès Vardan Sans toit ni loi (1985) oli leffa, josta oli isoja juttuja silloin, kun muinoin reilasin ja hankin matkalukemisiksi lehtiä kuten 20ans, marie claire, Elle... - Sandrine Bonnaire! En ole ikinä nähnyt tätä isolla kankaalla ja nyt kun Orioniin vihdoin tuli Varda-sarja, niin epäonnekseni tämä tietysti osui juuri siihen viikonloppuun, kun itse olin Ranskassa. Yritin metsästää sitä kompensaationa FNACista, vaan sekään ei onnistunut, harmittaa!



Marguerite Duras – L'amant
De temps en temps ma mère décrète : demain on va chez le photographe. Elle se plaint du prix mais elle fait quand même les frais des photos de famille. Les photos, on les regarde, on ne se regarde pas mais on regarde les photographies, chacun séparément, sans un mot de commen¬taire, mais on les regarde, on se voit.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti